Anmeldelse av Noka N9

To all my international readers: This post is in Norwegian. You can use Googe Translate if you want to.

Denne eksklusive og spennende smarttelefonen er blitt beskrevet som både sexy og stilren. Med en vekt på 116 gram og god design er det kanskje ikke så rart. 


 Bildet tatt fra  Nokia.no


Mens vi venter på Nokias første Windows Phone med Mango, har jeg fått låne en Nokia N9. Med 3.9 tommer AMOLED-skjerm som lover at riper og slitasje ikke vises så godt på grunn av Gorilla Glass (les mer om Gorilla Glass her), er telefonen verdt hver eneste krone i forhold til andre veldig mange andre smarttelefoner.

Det nye operativsystemet, Meego 1.2 Harmattan (les mer om Meego her) gjør at telefonen er enklere å bruke og mye mer oversiktlig. Alt foregår via skjermen og ved å swipe en gang, kommer du direkte til hovermenyen. Det finnes altså ingen knapper, bare skjerm. Du kan også swipe deg til dine siste handlinger. Der får du en fin oversikt og hvilke sider du har besøkt sist.

 Slik ser menyen ut.


Telefonen leveres med sosiale medier som Youtube,Skype, Facebook, Twitter og alles favorittspill; Angry Birds. Du trenger bare å registrere deg og du er i gang. Om ikke dette er nok, kan du laste ned både gratis og betalte applikasjoner på Nokia-butikken. Her kan du bare søke det du ønsker å laste ned.

 Facebook på mobilen

Spill Angry Birds


Med et kamera på 8 megapiklser og Carl Zeiss-optikk gjør det svært enkelt å ta bilder. Her kan du også velge ISO, bildeformat og eksponeringskompenasjon. Det hjelper også at videofilming tas opp i HD.

Man kan også laste ned musikk ved hjelp av 'Nokia Musikk' eller se på filmer i god kvalitet. Her kan du også legge til egne sanger.

Se på blant annet 'The Big Bang Theory' i god kvalitet.



Telefonen har også kart og navigasjon innebygd. Det som man legger ekstra godt merke til er at du kan velge om du ønsker at kartet skal vises i 3D-landemerker, 3D modus eller nattmodus. Man kan også velge 'offentlig transport'. Der vises det hvor nærmeste tog, trikk, t-bane eller buss ligger.

 Slik kan du velge kartet ditt skal se ut 

Nokia har designet en telefon som har alt. Med 16 millioner farger og 16 GB innebygd minne blir denne telefonen svært attraktiv.


Med telefonen følger en avtakbar kabel som gjør at du enten kan lade telefonen i veggen eller i datamaskinen din. Hodetelefoner og beskyttelse følger også med.

Min personlige mening er at denne telefonen er perfekt for deg som ønsker et klassisk og pent design samtidig som du ønsker det lille ekstra ved en telefon. Jeg har lenge lett etter en slik telefon og endelig har jeg funnet den! Det jeg likte ekstra godt ved denne er kartet. Jeg er kjent for å gå meg vill og bare det at det går an å søke opp hvor nærmeste buss eller bane ligger er for meg gull verdt.
Bare det at telefonen har 16 GB minne gjorde at jeg hoppet av glede. Nå gleder jeg meg til å reise på lange reiser med telefonen fordi jeg gleder meg til å se på yndlings tv-seriene mine og ikke minst høre på yndligsmusikken min.

Jeg har hatt en del telefoner og må si at denne er en absolutt storfavoritt.

Popular Posts